Jumaat, 3 Jun 2011

cara goreng keropok lekor......(special)

macam kelakar jer tajuk kat atas tu...hahahah....tpkan...kowg pernah x goreng keropok lekor kat bawah nie......apa keputusannya?????kecewakan.....lepas goreng keropok lekor nie,mula2 dia okay ajer...gemuk ajer tp lepas 1 minit dia mula mengecil dan kecut.apabila dimakan....keropok lekor tu liat....tol x?????lain bila kita beli keropok lekor kat luar,sampai mlm pun dia tetap gemuk ajer......hah!!!!!so hari ni aku nak dedahkan rahsia mcm mana goreng keropok lekor ni dgn betul...(trust me)....





    cara-cara:




  1. keropok ni unik sikit sbb dia x perlukan minyak yg panas untuk goreng.Caranya bila kita dah bukak api tu terus saje masukkan keropok lekor ke dalam minyak yg x panas langsung tu......yer keropok tu akan tengelam tp biarkan ajer....hah!!!!lg satu api tu jgn gunakan api yg besar..



  2. ok....selepas beberapa minit keropok tu akan mula mengembang mcm ikan buntal.....biarkan ajer smpai keropok tu mula berpecah(benda tu kowg akn nmpk bila kowg sentiasa memerhatikan keropok tu...hahahahahahah).....


  3. lepas keropok tu dah mula pecah....beasrkan api dan teruskan mengoreng hingga betul2 masak.....


  4. tips:time nak angkat keropok lekor wajib guna penyepit coz kita akn rasa keropok tu keras.tp bila kita angkat penyepit tu mcm terbenam lg dlm keropok mksudnya keropok tu akn kecut balik apabila diangkat.....so keropok lekor yg betul masak mcm ikan buntal ialah apabila kita angkat, penyepit tu x de chance nak terbenam.....atau kita boleh ketuk2 keropok tu......klo keras mesti dengar bunyi....


  5. akhir sekali untuk gorengan yg kedua,sebelum masukkan keropok lekor tu WAJIB kecilkan api.....biarkan sekejap.....and then baru masukkn keropok lekor & ulang balik cara2 diatas.



klo x jadi.....cuba lagi...sbb aku pun mula2 wat x jadi tapi bila dah wat bnyak kali cara nie....betullah,keropok lekor tu tidak mengecut lagi....trylah....

P/S:aku dpt cara nie dari pak cik yg menjual keropok lekor janis tu tau...hah!!!!dia tu peniaga.jgn main2.....ntah kenapa dgn pak cik tu.dia kata hari tu birthday dia so dia nk kongsi ilmu goreng keropok lekor kat semua pelanggannya.btw..thx pak cik...kerana berkongsi ilmu yg sngat rahsia pda kiraan syer nie.....sye doakan bisnes pak cik berjalan lancar...eheheheheh

so....klo ada apa2 resepi yg sedap aku akn tulis lgi kat sini.....

2 ulasan:

  1. baiklah saya nak cuba ...nanti saya bagi tau keputusannya..tq

    BalasPadam
  2. salam...saya dh cuba ok jadi...alhamdulillah

    BalasPadam